Martini blog

16 mai 2006

Valu 2

Vastutulles soovijatele selgitan valu olemust. Valu ehk valamise tulem. Malmivalu ehk malmi valamise tulem. Malm on üks teatavate omadustega raud. Täpsemalt süsinikusisaldusega üle mingi 5 või 6 %. (terasel jääb vastav näitaja vahemikku 0-3%, puhtal raual on see 0)
Numbrid ei pretendeeri tõele aga on seal lähedal.
Malmi valamiseks tuleb ta saada veidi vedelamale kujule kui tavaolekus. Seega sulatatakse ta vedelaks, miski 1200 kraadi celsiuse juures. Siis valatakse sulamalm eelnevalt ettevalmistatud vormidesse. Peale jahtumist nopitakse vormidest saak ehk malmivalu. Kasutatakse ka sõnu valukoda, valu tegusõnana jne. Ühesõnaga valus asi.

Asjad arenesid aga täna omasoodu. Hinnaks kujunes umbes 3500 krooni, mida peeti nii valajate endi kui ka koolipoolsete asjapulkade hinnagul väga odavaks. Ka minu arvates oli nii (vrdl. eelmine post). Nipet-näpet transatasu juurde ja õhtul sain juraka koolimaja ette püsti. Loodame et püsib seal homseni. Või noh, tahaks näha kes seda sealt liigutada jõuab. Lõplik kaal tuli siiski "ainult" 610 kg. Pikaliolekust püsti upitamiseks kulus 7-8 mehe ramm.
Ehk saan millagi ka pildi juurde sest just taipasin, et mitte keegi ei ole seda vist näinud ei jooniste ega mudeli kujul. Jaagup ehk? Seega räägin ma siin täiesti arusaamatut juttu.
Parandan end varsti.

5 Comments:

  • pilt või joonis oleks hea asi. ma tean hetkel ainult nii palju, et tegu on "jurakaga, mis võiks tegelikult olla seest tühi". ja seda vaid eelmise posti alusel :D

    By Anonymous Anonüümne, at 7:21 AM  

  • Ma tänan professor, ma tõesti tänan :). Hariv.

    Pigem oli jah mu mure umbes sarnane, nagu Kristelil, et käid ja valad ja maksad hirmsat pappi ja nii, aga, et MIS see siis on?

    By Anonymous Anonüümne, at 9:52 AM  

  • Joonist olen näinud, tegemist on... Ah, mis ma ikka üllatust rikun -- minge kooli ette kaema :)

    By Blogger irve, at 11:29 AM  

  • ma olen ka "midagi" näinud...
    martin on lihtsalt NII salapärane. kõik teavad, et ta "MIDAGI tegi, aga mida...?

    pane parem pilt jah, mina seiklen see nädal läti avarustes, nii et ei saa ise kaema tulla.

    By Anonymous Anonüümne, at 3:33 PM  

  • Jah, ärge kaugeltnurga meestel elu raskeks tehke :) Pilti!

    By Anonymous Anonüümne, at 5:13 PM  

Postita kommentaar

<< Home